Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Tuesday, December 16, 2008

Perang di UMS



Pada hari raya kedua, saya membantu mengerjakan lembu korban di UMS pula. Lembu nombor 4 adalah di bawah kendalian saya, Faez, Syabri dan beberapa kakitangan UMS.

Kalau di Kg Luanti Baru saya berhadapan dengan lembu betina yang sedang mengandung, di sini kami melapah pula seekor lembu jantan yang sederhana besar.

Dengan berbekalkan pengalaman yang baru ditimba di Kg. Luanti Baru, Faez bertindak mengetuai proses mengeluarkan perut dan organ dalaman yang lain sambil saya dan kakitangan yang lain membuang kulit dan memotong lembu berkenaan kepada beberapa bahagian yang lebih kecil.

Setelah selesai, kami berehat sebentar sebelum diminta untuk membasuh tulang-tulang dan daging-daging yang akan dimasak untuk hidangan jamuan nanti.

Pembersihan penuh teliti yang melalui beberapa peringkat penyucian ini menghasilkan daging yang bersih dan sihat untuk di makan.

Tengah harinya, santapan kami adalah nasi putih dengan berlaukkan ayam masak merah, daging masak kicap, acar, sayur kubis dan semestinya sup tulang.



Maka makanlah yang halal lagi baik dari rezki yang telah diberikan Allah kepadamu; dan syukurilah nikmat Allah, jika kamu hanya kepada-Nya saja menyembah.
Surah An-Nahl (16) : 114







Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture