Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Saturday, October 11, 2008

Jual ‘Badge’

9 Oktober 2008… Pada malamnya saya menunggu pelanggan untuk membeli ‘badge-badge’ yang dibawa bersama ke Malam Kesenian Islam di dewan SM Teknik Likas. Di dewan itu, saya duduk berteleku di balik meja jualan sambil menyaksikan persembahan di pentas.

Persembahan pada ketika itu adalah lakonan dari pelajar SM Teknik Likas, yang mengambil alih persembahan nasyid sebelumnya. Lakonan yang dipersembahkan adalah berkaitan Rukun Islam. Seorang ‘narrator’ menerangkan dan menghuraikan satu persatu rukun Islam. Antara satu rukun ke rukun yang seterusnya itu, beberapa pelajar keluar melakonkan watak seorang pelajar muslim yang cuba menerangkan kepada pelajar yang baru memeluk agama Islam tentang rukun Islam. Mudah dan ringkas namun menarik untuk disaksikan. Unsur-unsur lucu diselitkan merencahkan lagi lakonan. Waktu itu telah ada beberapa pelajar yang datang ke gerai jualan dan membeli ‘badge’ yang ada.

Woahh!! Phewit!! Go!!Go!! ALLAHUAKBAR!!!!!....

Sorakan pelajar SM Teknik Likas menggamit suasana malam di dewan itu tatkala pengacara majlis menjemput penasyid-penasyid dari UMS untuk mengambil alih pentas. Mereka membawa 2 buah lagu. Bermodalkan lagu Jalinan dan Zapin Hari Raya, mereka mula menggetarkan peti suara. Tak nak komen pasal pitching, harmoni, flat atau pun baju yang dipakai, persembahan mereka berjaya menghiburkan penonton. Di gerai pula, pelanggan silih berganti datang dan pergi, membelek dan tak kurang yang membeli.

Cabutan bertuah yang berat sebelah…
Kami yang menjaga gerai menggabungkan segala nombor cabutan yang ada dan menanti penuh debaran dan keinginan. Mintak-mintak ada yang kena. Walaupun ketika itu kami memegang 34 gabungan nombor, tapi tiada satu pun yang mengena. Curiga…..

Persembahan diteruskan dengan persembahan nasyid dan zikir munajat dari pelajar-pelajar SM Teknik Likas. Sesudah itu, perasaan debaran dan keinginan meresap kembali kerana cabutan bertuah datang lagi. Seolah-olah satu konspirasi, nombor kami tidak mengena lagi. Kami dizalimi…..


Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture