Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Thursday, June 18, 2009

Saya Tidak Bersetuju...

Akhirnya, Timbalan Perdana Menteri Malaysia iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan keputusan bahawa mulai tahun depan, semua calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) hanya dibenarkan mengambil maksimum 10 subjek, dengan mengekalkan enam subjek teras sedia ada.

Bagaimanapun, katanya lagi, hanya calon aliran sains agama diberi pengecualian untuk mengambil 11 subjek tahun depan sebelum turut diwajibkan mengambil maksimum 10 subjek bagi sesi SPM 2011.

Saya yang berlatar belakangkan sekolah agama tentu sahaja menyatakan penentangan saya terhadap keputusan ini. Sebagai pelajar sekolah agama pada aliran sains agama, subjek minima yang diambil oleh setiap mereka adalah 11 subjek. Ia merangkumi :

  1. Bahasa Melayu
  2. Bahsa Inggeris
  3. Sejarah
  4. Matematik Moden
  5. Matematik Tambahan
  6. Kimia
  7. Biologi
  8. Fizik
  9. Bahasa Arab Tinggi
  10. Syariah Islamiah
  11. Al-Quran dan As-Sunnah

Andainya saya berada dalam keadaan untuk memilih subjek mana yang akan digugurkan atau diganti, nescaya saya berada dalam dilema di mana sukar bagi saya untuk memilihnya. Hal ini kerana semua subjek ini sangat memberi implikasi kepada diri saya kini.

Sebab-sebab yang diberikan oleh kerajaan kurang memuaskan fikiran saya.

Saya telah meneroka beberapa penulisan yang menyokong keputusan ini. Antaranya, ada yang sehingga mengatakan : "Daripada 9 subjek yang dipelajari, hanya 4 sahaja yang digunakan pada masa kini... Rasa menyesal pula ambil banyak. Buat buruk slip keputusan".

Ini bukanlah masalah pada bilangan subjek itu, tetapi adalah berpunca daripada kecilnya skop pandangan orang yang mengatakan sebegini tentang kepentingan ilmu dan pengaplikasiannya. Tidak tahulah siapa yang telah beliau temui sepanjang perjalanan hidupnya sehingga mencorak pemikiran yang dangkal sebegini.

Bagi mereka yang menganggap pelajaran yang pernah mereka belajar dahulu tidak menyumbang apa-apa pada kehidupan hari ini, bermakna mereka telah mensia-sialan kehidupan mereka yang dahulu itu. Tidak ada balasan yang baik bagi perkara yang sia-sia. Dan saya tumpang simpati pada kehidupan yang sedemikian.

Tiada ilmu yang sia-sia. Sebagai contoh, sehingga kini, saya merasakan mata pelajaran pendidikan seni yang saya pelajari dahulu banyak membantu kehidupan saya ini. Tidak perlu rasanya saya terangkan dengan lebih lanjut kerana umu dapat memikirkannya.

Saya yang kini mengambil jurusan Bioteknologi, sangat menginginkan peluang untuk menimba ilmu pada yang berkaitan dengan As-Sunnah, motivasi, perundangan dan pendidikan yang boleh dilihat tiada perkaitan dengan aliran jurusan saya.

Malah timbul pula penyesalan kerana tidak mengambil subjek perakaunan dan sastera melayu sewaktu di sekolah menengah dahulu.



"Alangkah malangnya pelajar di Malaysia, dalam keadaan masyarakat dunia yang sedang berkembang di era globalisasi ini, sebaliknya pelajar Malaysia telah di sekat dari menguasai kepelbagaian cabang ilmu, ini sangat merugikan negara dan umat. Maka akan berlakulah pemisahan ilmu, yang mana pada 50 tahun dari sekarang, kita akan menyaksikan lahirnya golongan-golongan intelektual yang buta tentang kensep 'Kesepaduan Ilmu'."


Saya sangat-sangat menyokong kenyataan ini...

Masyarakat yang ingin dilahirkan kini adalah masyarakat yang dahagakan ilmu pengetahuan. Yang mana penguasaan hanya dalam satu-satu bidang tertentu, tentu sahaja tidak dapat mengeyangkan mereka ini. Masyarakat yang gian dan ketagih terhadap berbagai lapangan ilmu pengetahuan. Dan keinginan ini sepatutnya bermula dari pendidikan di peringkat menengah lagi.

Selain itu, sebab yang dijadikan hujah bagi menegakkan lagi keputusan ini adalah supaya tidak hanya melahirkan pelajar-pelajar yang 'exam-oriented' sahaja. Pada saya, yang melahirkan pelajar-pelajar sebegini berpunca dari pandangan masyarakat, keluarga selain sstem pengajaran guru-guru yang hanya melihat dan menekankan aspek persoalan gred sahaja.

Bilangan subjek yang diambil, tidak menjadi faktor signifikan pada masalah ini. Berapalah bilangan pelajar yang mengambil lebih sepuluh subjek berbanding yang mengambil kurang daripada 10 subjek sebelum ini. Dan masalah ini telahpun wujud sebelum ini, merangkumi juga pelajar yang mengambil kurang daripada 10 subjek. Sekali lagi menjadi bukti bahawa bilangan subjek bukanlah penyumbang besar pada masalah pelajar 'exam-oriented' ini.

Banyak lagi penyanggahan sebab-sebab bagi perkara ini yang ingin saya nukilkan. Namun, ia telah banyak diterangkan oleh mereka yang lebih baik menghurai dan mereka yang lebih tahu dan ahli dalam bidang pendidikan ini. Maka, pendirian dan hujah saya lebih kurang sama dengan mereka ini.

Saya rasakan bahawa keputusan ini adalah suatu tindakan yang tergesa-gesa dan tidak diperhalusi dengan sebaiknya. Dan dengan isu PPSMI yang masih belum reda, saya rasakan ini adalah suatu tindakan perendahan nilai pendidikan di Malaysia.

Saya berasa kesal, dalam keadaan kegawatan syakhsiah dan sosial yang melanda remaja masa kini, bilangan subjek yang menjadi perhatian dan fokus perbincangan.


"Hai orang-orang beriman apabila dikatakan kepadamu: "Berlapang-lapanglah dalam majlis", maka lapangkanlah niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan: "Berdirilah kamu", maka berdirilah, niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan."
Surah Al-Mujaadilah (58) : 11


Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture