Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Monday, June 22, 2009

Tazkiyatun Nafs

"Kau pergi tak petang nih..."

"Pegilah.. Bukan wajib ke? Ha, ko jangan nak lari!"

Peristiwa yang berlaku sewaktu saya di tingkatan dua ini terimbau kembali. Terimbau secara tiba-tiba. Anda juga pasti pernah teringatkan sesuatu secara tiba-tiba bukan? Jika pernah, maka maknanya kita adalah normal.

Oklah, kita sambung balik cerita.

Saya masih ingat lagi bahawa pada ketika itu, semua 'pelajar luar' perlu untuk mengikuti satu pengisian luar kelas selepas waktu persekolahan yang dilakukan oleh pihak sekolah. Pengisian rohani ini dikendalikan sendiri oleh ustaz-ustaz sekolah saya.

Saya berterima kasih kepada mereka untuk ini.

Mungkin ada yang tertanya-tanya apakah makna 'pelajar luar' yang saya maksudkan. Adakah mereka ini pelajar yang menumpang di sekolah lain kerana bangunan sekolah mereka dimasuki anjing? Atau adakah mereka ini pelajar yang dianak tirikan? Atau adakah mereka ini pelajar luar bandar?

Baiklah... Sebelum imaginasi anda pergi terlalu jauh, saya ceritakan perihal mereka yang digelar 'pelajar luar' ini terlebih dahulu.

Ceritanya berbunyi begini...

Termaktublah sudah sekolah saya adalah sebuah sekolah berasrama harian. Dengan dari itu, tidak semua pelajarnya tinggal di asrama. Ada yang berulang-alik dari rumah ke sekolah. Yang tinggal di asrama sinonim dengan panggilan 'pelajar dalam' dan sebaliknya pula bagi pelajar yang tidak tinggal di asrama, lebih diertikan sebagai 'pelajar luar'.

Dan begitulah ceritanya...

Dan sekadar perkongsian kepada anda, saya merupakan pelajar luar sedari tingkatan 1 hingga tingkatan 3 dan memasuki asrama semenjak tingkatan 4 hinggalah tingkatan 5.

Pengisian ini diberi nama sebagai "Tazkiyatun Nafs". Tazkiyatun Nafs ini maksudnya penyucian diri... Jadi, berdasarkan namanya sahaja saya rasa anda dapat menjangkakan tujuan dan objektif umum pengisian ini.

Program ini berbentuk usrah yang dikendalikan oleh ustaz sekolah saya. Cuma saya sahaja yang pada waktu itu belum lagi mengerti bahwa apa yang ustaz saya itu lakukan adalah sebuah usrah. Saya hanya menganggapnya sebagai suatu bentuk pengisian rohani yang biasa...

Masih naif lagi masa itu.

Walau bagaimanapun, itu bukanlah objektif utama penulisan saya pada kali ini. Apa yang saya ingin kongsikan sebenarnya adalah pada waktu inilah saya dikenalkan dengan sebuah penulisan Al-Marhum Ustaz Syeikh Fathi Yakan yang popular. Ia adalah makalah yang bertajuk "Apa Erti Saya Menganut Islam" atau ما ذا يعنى إنتمائي للإسلام . Dan ia dijadikan rujukan utama dalam usrah kami ini.

Kini, 9 tahun telah berlalu...

Saya benar-benar bersyukur kerana telah didedahkan dengan satu penulisan yang sehingga kini masih menjadi rujukan bagi sebahagian besar usrah terutamanya yang masih berada di marhalah ta'aruf. Bertambah-tambah lagi kesyukuran saya kerana telah didedahkan seawal waktu itu.

Alhamdulillah...



13 jun 2009, 09:51:55pm

Saya menerima satu pesanan ringkas daripada seorang sahabat yang juga seorang rakan seperjuangn di universiti yang berbunyi :


"Salam..brte y bru dtrima drpd syria.. ALFATIHAH kpd tokoh gerakan Islam y sgt kta segani sheikh fathi yakan telah mnnggal dunia sbntar td.."


Saya terkesima dan seakan-akan tidak mempercayai berita tersebut. Anda juga pasti telah mengetahui akan berita ini, bukan?

Saya pada ketika itu sedang berada di Batu Pahat, Johor bersama-sama keluarga serta sanak saudara sempena majlis perkahwinan seorang sepupu perempuan saya. Keletihan membasuh pinggan, mangkuk serta perkakasan kenduri petangnya tadi masih lagi terasa. Ditambah lagi dengan keadaan badan yang dirasakan seakan-akan mahu demam, membuatkan sukar bagi saya untuk berfikir.

Atas faktor ini maka, saya tidak melakukan apa-apa untuk memastikan kesahihan berita tersebut. Namun, saya tetap membacakan Al-Fatihah di dalam hati.

Selepas beberapa hari atau lebih tepatnya pada hari Selasa, barulah saya mendapatkan kesahihan berita ini menerusi internet... Sedih rasanya pada ketika itu, malah begitu juga kini.

Dunia telah kehilangan seorang mujahid... Kembalinya ke rahmatillah, satu kehilangan besar buat perjuangan ini. Walaupun seminggu sudah pemergiannya, ia masih lagi terasa. Membaca latar belakangnya sahaja sudah mampu membuatkan saya terasa amat jauh dari perjuangan sebenar.

Marilah kita sama-sama berdoa semoga roh Al-Marhum Dr. Fathi Yakan ditempatkan di kalangan para solihin dan siddiqin.
Al-Fatihah buat beliau.





"Janganlah kamu mengira bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati, bahkan mereka itu hidup disisi Tuhannya dengan mendapat rezeki."


Surah Ali 'Imran (3) : 169

Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture