Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Thursday, June 25, 2009

Makanan Semenanjung Menjadi Pilihan

"Sekarang ni ade lima program. Enta nak pergi yang mana satu?" tanya Hafiz kepada saya. Masuk kali ini dah sepuluh kali dia bertanyakan soalan yang sama kepada saya.


Saya terdiam seketika...

  1. Kem Ramaja Islam di Pitas
  2. Kem Ramaja Islam Politeknik di Tuaran
  3. Kem Kepimpinan di Sekolah Menengah Agama Tun Said.
  4. Kem Pemantapan Aqidah di Sekolah Menengah Bongawan.
  5. Festival Makanan Semenanjung di Surau Astral.

'Mana ruang yang tenaga aku dapat digunakan sepenuhnya?' hati saya berbisik.

............


Setelah puas membuat pertimbangan, akhirnya saya memilih untuk membantu Festival Makanan Semenanjung. Walaupun keputusan ini mungkin mengundang berbagai perspektif, namun hati saya senang dengan pilihan ini.

Hasan bin Ali melaporkan, katanya, "Saya hafal suatu ucapan Nabi Muhammad: 'Jauhi apa-apa yang meragukan saudara. Beralihlah kepada apa yang tidak meragukan saudara.'"
HR Tarmizi


"Ana ikut Festival Makanan Semenanjung lah" saya memberikan jawapan.

Yakin.

Pertimbangan ini termasuklah pandangan yang mungkin akan saya terima dari sahabat-sahabat yang telah saya berikan persetujuan untuk bersama-sama mereka ke Kem Remaja Islam di Pitas. Adakah mereka akan marah? Adakah mereka akan bersangka buruk?

Akhirnya, saya sedar bahawa saya terlalu bersangka buruk dengan mereka. Astaghfirullah.

'Masakan mereka tidak akan memahami' detik hati saya. Lalu saya membuang jauh prasangka diri dan berkeyakinan bahawa mereka pasti akan memahami. Hanya ucapan maaf sahaja yang mampu diucapkan sewaktu memberitahu salah seorang sahabat tersebut bahawa saya telah membuat keputusan untuk ke Festival Makanan Semenanjung. Dan memang benar, tiada masam muka darinya malah mendoakan saya dan minta didoakan agar dipermudah segala urusan.

Lega...

Dan saya fokus untuk membantu Festival Makanan Semenanjung. Bersedia untuk dikerahkan segala tenaga. Tidak mahu kejadian lalu berulang semula.

Banyak juga kerja luar duga dan luar biasa yang saya diminta untuk melakukannya.

Alhamdulillah... Kerana telah bersedia, tiada masalah besar yang saya rasakan.

- Sumber : Abu Nuha Corner

Pernah pada suatu masa yang telah lalu, saya diminta untuk menjadi fasilitator dalam satu program perkhemahan. Pada masa yang sama, saya berhadapan dengan masalah yang benar-benar mematikan semangat saya.

Jika ditimbang semula, saya harusnya menolak permintaan tersebut untuk mengelakkan masalah saya itu mempengaruhi pembawaan saya semasa program. Namun, atas sebab ingin menolong sahabat, saya menerima juga permintaan tersebut.

Hasilnya, saya kerap 'lari' sepanjang program berlangsung. Dan sebagai senior, tiada yang sudi menegur. Saya kurang meluangkan masa untuk bersama-sama dengan para peserta, mengenali dan membantu AJK program serta dan tidak menyampaikan dengan baik kehendak penganjur kepada peserta.

Dan..

Sehingga kini saya akan merasa bersalah apabila terkenangkan kembali peristiwa tersebut.

Bersalah terhadap penganjur.

Bersalah terhadap peserta.

Yang lebih utama, bersalah terhadap Allah.

Semoga Allah dan yang lain sedia memaafkan saya.

Atas sebab ini, setiap kali menerima pelawaan program, saya akan bertanyakan kepada diri sendiri terlebih dahulu.

'Adakah tenaga aku dapat digunakan sepenuhnya?'. 'Adakah aku dapat memberikan komitmen?'. 'Apa yang perlu aku lakukan kalau aku pergi nanti?'. 'Adakah aku mampu melakukannya?'. 'Apa yang mengganggu aku sekarang, dan adakah akan mempengaruhi aku nanti?'. 'Bagaimana untuk aku mengatasinya?'.

Dan pertanyaan akhir yang biasa saya tanyakan pada diri adalah 'Adakah aku perlu menerima atau menolaknya?'.

Agar nanti, saya bersedia untuk memberi. Memberi yang terbaik mengikut kemampuan diri. Memberi dengan hati yang mangingati Ilahi. Bukan dengan hati yang mati.

Hati yang tiada perasaan, tiada harapan.

Saya bukanlah motivator atau fasilitator terlatih. Dan saya menyedari kekurangan ini. Setiap program yang saya pergi bukan tempat untuk bereksperimentasi tetapi adalah tempat untuk mengimplementasi.


"Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala amanah kepada ahlinya..."
Surah An-Nisa' (4) : 58

'Jika tidak dapat buat semua, jangan tinggal semua'.

Namun bagi saya, tidak dalam mendidik. Sama ada semua atau tiada...

Untuk perkara ini, saya bersedia mendengar pendapat yang berlainan mahupun nasihat.


Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture