Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Monday, June 15, 2009

KULIAH CINTA ILAHI - Bicara Cinta Ilahi



"Abang Arep la.. Boleh lah bah..", pujuk ketua pengarah program yang berasal dari Tawau itu. Saya berdiam diri seketika. Semua nama yang saya rasakan lebih layak berbanding diri saya telah cuba saya cadangkan. Namun semuanya ditolak.

Bilik gerakan masih kelihatan sibuk. Beberapa orang AJK sedang khusyuk mewarnakan bena. Ada juga yang asyik bercerita sambil bekerja. Dan sekerat dua yang sibuk dengan komputer riba.

Saya dan ketua pengarah program itu berdiri di hadapan pintu bilik gerakan. Saling berhadapan. Saling terdiam. Yang seorang menantikan jawapan. Dan yang seorang lagi memikirkan jawapan.

"Ok la..", akhirnya saya menyetujui walaupun diri merasakan amat berat sekali.

"Terima kasih bang Arep", katanya sambil tersenyum. Pantas tangannya merangkul tangan saya untuk bersalaman, tanda ikhlas terima kasihnya. Saya membalasnya dengan senyuman.

Permintaan daripada seorang sahabat yang juga merupakan Ketua Pengarah Festival Keseniaan Islam itu sudah tidak mampu untuk saya tolak. Permintaannya adalah agar saya dapat menjadi moderator pertama bagi Kuliah Cinta Ilahi dengan tajuk 'Ketika Cinta Bertasbih'.

Lagu nasyid masih berkumandang, menemani AJK yang masih di bilik gerakan. Tidak dapat dipastikan apakah tajuknya. Masih ada beberapa AJK yang menyiapkan baki kerja yang belum selesai. Kebanyakan yang lain telah pulang, bahkan mungkin telah lena diulit mimpi.

Saya menatap telefon bimbit. Jam menunjukkan sudah hampir jam 1.40 pagi. Saya bergerak perlahan meninggalkan bilik gerakan. Dengan hati yang berdegup penuh debaran, dan dengan mulut yang terkadang mengeluh perlahan.

Lampu kalimantang masih dibiarkan bersinar terang. Sinar putihnya membasahi seluruh bilik B.05. Bilik yang letaknya di aras paling bawah blok B, Kampung AB. Kipas dinding yang terletak di hujung bilik berputar laju. Hembusannya mendinginkan malam yang sedikit berbahang.

Tengku, Nije, Hafiz dan Faez telah pun 'pengsan' di atas dua katil bujang yang dirapatkan. Fadlan pula terkejang kaku di atas tilam toto yang dihampar kemas bersebelahan katil. Masing-masing telah melalui hari yang memenatkan.

Saya bergerak perlahan ke dalam bilik, menuju ke arah almari baju dan menyangkutkan baju sejuk kepunyaan Tengku yang dipinjam. Kemudian, keluar semula menuju ke tandas yang hanya bersebelahan sahaja dengan bilik.

Selepas tenang berwudhuk, saya kembali semula ke dalam bilik dan mengambil sedikit ruang bersebelahan Fadlan. Saya melabuhkan badan yang terasa sengal-sengal pada hamparan tilam toto dan meletakkan kepala pada ruang bantal empuk yang sengaja ditinggalkan sedikit olehnya.

Kipas di dinding terus ligat berputar. Saya menatap kembali jam di telefon bimbit. Jam 2.00 pagi. Tidur lewat, dan disandingkan lagi dengan penat, boleh sahaja membuatkan subuh nanti menjadi berat.

Beberapa langkah tipikal diambil agar nanti saya dapat bangun untuk subuh berjemaah di masjid. Antaranya adalah :
1) Lampu sengaja dibiarkan pasang untuk tidak membenarkan diri terlalu selesa dalam lena.
2) Pintu dirapatkan tidak berkunci agar membolehkan mana-mana sahabat dari bilik lain dapat mengejutkan kami andai belum ada antara kami yang terjaga subuh nanti.
3) Jam penggera pada telefon bimbit ditetapkan agar mula berdering nyaring pada jam 4.30 pagi dan diletakkan di sebelah kepala.
4) Berdoa dan bermohon terus kepada Allah agar tidak bersubuh gajah.

Walaupun badan terasa agak letih, namun mata begitu susah dirasakan untuk terpejam padam. Siling putih direnung tajam. Sekilas mata saya memandang alat pengesan kebakaran di sebelah lampu yang tidak dipadam.

Entah berfungsi entahkan tidak...

Kalau diikutkan hati mahu sahaja didekatkan api agar dapat melihat sendiri keberkesanan alat ini, biar hilang rasa sangsi yang menghambat diri. Nasib baik saya ini, rasionalnya masih ada lagi.

Biarlah...

Fikiran saya terbang melayang dan menerawang. Bermain-main di sekitar awanan tugas yang saling bertindih. Memikirkannya menjadikan diri sedikit demi sedikit mendidih.

Taklifan sebagai pengarah bagi expo produk halal sudah sahaja mengharukan suasana. Ditambah lagi dengan menjadi moderator secara tiba-tiba. Bagi forum yang membincangkan masalah sekitar persoalan cinta. Dalam majlis yang kurang daripada 24 jam lagi masa bermula. Bagaikan mimpi kelam yang seram.

Memikirkan lagi bahawa majlis nanti adalah satu majlis yang besar. Dengan jumlah penonton yang besar dan julat pebezaan usia yang besar, betapa diri nanti benar-benar teruji dalam menimbangi keputusan dan tindakan yang wajar. Saya menjadi semakin gusar dan tertekan. Bukan kerana bimbangkan kritikan, tetapi lebih membimbangi kesan.


Dalam setiap perkara yang saya ikuti, saya cuba untuk berperanan. Saya sedar bahawa kehadiran penonton nanti bukanlah kerana saya, tidak terfikir sekali bagi saya untuk mencuba agar setanding di sisi ahli panel. Tetapi, seboleh mungkin saya cuba untuk berperanan.

Berperanan yang memberi kesan. Jasad, zat malah nama saya pasti sahaja dilupakan, tetapi dalam sedikit peranan yang saya kongsikan, saya berharap ia menjadi ingatan dan mampu menjadi agen dalam perubahan. Dan kerana itu saya menjadi tertekan. Dalam keadaan diri yang kurang persediaan, masakan berharap dapat memberi peranan yang berkesan...

Mahu sahaja saya menjerit melepaskan tekanan yang semakin lama semakin menekan. Semua benda nampak tidak kena di mata. Kipas yang senget kedudukannya. Lampu yang terang sangat sinarannya. Baju yang kurang selesa memakainya. Pintu yang tidak menarik warnanya. Semuanya tidak kena....

Namun, terlintas seketika satu hadith dari Nabi s.a.w. yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim ini. Segera sahaja kata-kata dari kekasih yang dirindui ini mendamaikan keresahan hati.

"Sesiapa yang Allah mahukan dirinya berada dalam kebaikan, diujinya dia itu dengan kesusahan"
HR Bukhari dan Muslim

Mungkin inilah cara Allah mengekalkan saya dalam kebaikan. Saya langsung bermohon kepada Tuhan agar diri dijauhkan daripada berburuk sangka. Buruk sangka terhadap Allah, jua terhadap makhlukNya. Dan di dalam hati saya merintih, semoga diberikan pertolongan dan dikurniakan kemudahan.

Alhamdulillah, gelisah di hati semakin reda.

Akhirnya, mampu jua untuk saya terlena...



Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture