Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Saturday, June 6, 2009

Berkuda Jua Akhirnya...

"Cuba abang tengok kanan", kata adik lelaki saya sewaktu kenderaan memasuki halaman rumah. Bersungguh-sungguh sekali kelakuannya.

Saya menjeling ke tempat yang dimaksudkan oleh adik saya. Kelihatan sebuah motor berwarna perak diletakkan elok di hadapan rumah. Motor yang belum pernah saya lihatnya sebelum ini.

"Kalau kau dapat praktikal kat Melaka, ayah kau cakap nak belikan motor baru".

"Ye ke?".

Perbualan telefon antara saya bersama ibu saya lebih kurang dua bulan yang lalu segera terlintas di ingatan.

'Mungkin inilah motor yang dimaksudkan', detik hati saya. Saya tersenyum.




Ketika itu kami sekeluarga baru tiba di rumah dari lapangan terbang KLIA. Seperti sebelumnya, semua ahli keluarga saya datang menjemput ketibaan saya pada kali ini.

Jam pada waktu itu menunjukkan lebih kurang pukul 10 malam. Ayah saya sedang berhati-hati membetulkan kedudukan Kia Rondo hitam yang sedang memasuki halaman rumah. Ibu saya terlentok lena di sebelah ayah. Adik perempuan saya serta sepupu perempuan yang sebayanya pula terkekeh-kekeh membicarakan sesuatu di tempat duduk belakang pemandu.

Dan saya bersama adik lelaki saya, yang duduk di belakang kedua-dua anak dara itu, masih memerhati motor perak itu.

Saya berpaling ke arah adik lelaki saya. Dia hanya tersenyum-senyum melihat saya sambil mengangkat-angkat keningnya berulang kali.

Tanpa kata-kata, saya memahami maksud kelakuannya itu.

Alhamdulillah... Saya kini mempunyai kenderaan sendiri. Semoga ia dapat membantu memudahkan segala urusan saya dan semoga saya dapat berbakti bersamanya.


"Maha Suci Tuhan yang telah menundukkan semua ini bagi kami padahal kami sebelumnya tidak mampu menguasainya, dan sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan kami"
Surah Az-zukhruf (43) : 13-14
(Do'a naik kenderaan)




Semoga jua ia menjadi kuda perang seperti yang tertulis di dalam Surah Al-'Aadiyaat (100), ayat 1-5 :

1. Demi kuda perang yang berlari kencang dengan terengah-engah,
2. dan kuda yang mencetuskan api dengan pukulan (kuku kakinya),
3. dan kuda yang menyerang dengan tiba-tiba di waktu pagi,

4. maka ia menerbangkan debu,

5. dan menyerbu ke tengah-tengah kumpulan musuh.


* Dalam suatu riwayat dikemukakan bahwa rasulullah saw. mengutus sepasukan kuda akan tetapi setelah sebulan lamanya pasukan itu tak ada kabar beritanya. Maka turunlah ayat ini (S.100:1-5) sebagai pemberitahuan tentang pasukan tersebut yang sedang bertempur melawan musuh, dan melukiskan kepahlawanan mereka.
(Diriwayatkan oleh al-Bazzar, Ibnu Abi Hatim dan al-Hakim yang bersumber dari Ibnu Abbas.)



Suatu petang...

"Arif, nanti kau keluarkan seribu untuk duit muka motor tu. Yang bayar bulan-bulan tu tak pe, biar ayah yang bayar", ayah saya berkata sambil tersenyum dengan senyuman yang serius. Tiada tanda-tanda bahawa sesungguhnya dia sedang berjenaka.

Saya diam seketika. Lalu, perlahan-lahan saya mengeluarkan tangan kanan yang digenggam dengan ibu jari yang ditegakkan. Ayah saya semakin tersenyum.


Ingatkan 100% free....


Perkongsian darimu, berharga buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture