Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Friday, June 19, 2009

KULIAH CINTA ILAHI - Dan Cinta Itu Bertasbih

"Dipersilakan moderator pertama, Saudara Arif Ainuddin untuk mengiringi ahli panel kita pada malam ini untuk mengambil tempat di atas pentas". Pengerusi majlis memberi 'signal' kepada saya dalam ucapannya.

Saya perlahan bangun dan mempersila kedua-dua ahli panel naik ke atas pentas. Kami berhati-hati melangkah dan mendaki tangga pentas Dewan Canselor yang gah itu. Dewan yang kelihatan seakan sebuah gong itu bakal mencatat sebuah lagi memori pada malam yang barakah itu.

Di atas pentas, kami mengambil tempat masing-masing dengan saya di bahagian paling kiri penonton, Ustaz Azamuddin di tengah-tengah dan Ustazah Norbahyah di bahagian kanan penonton.

Mata saya alihkan ke arah penonton.

'Ya Allah! Ramainya orang...' hati saya berbisik. Inilah kali pertama saya dihadapkan dengan jumlah hadirin yang seramai ini.



Semuanya kelihatan kabur sahaja. Untuk seketika, otak tidak mampu untuk berfikir apa-apa. Nasib baik hanya untuk seketika..

Seram sejuk dirasakan. Tangan saya terketar sendiri. Puas saya gilirkan urutan ke atas tapak tangan kanan dan kiri, namun tetap ia tidak mahu berhenti. Mengurut tidak menjadi, maka saya mula menulis dengan harapan agar ketar itu tiada lagi. Apa sahaja yang terfikir, semua saya nukilkan bagi membiarkan jari-jemari ini menari-nari.

Dan kaedah ini seakan menjadi. Ketar itu perlahan-lahan pergi.

Pengerusi majlis menyerahkan majlis kepada Abang Salman di bahagian penonton yang merupakan moderator kedua bagi malam itu. Abang Salman bermula sederhana.

Selepas beberapa ketika....

"Ya, seterusnya saya menyerahkan majlis kepada adinda Arif yang telah besedia di atas pentas sana. Silakan", abang Salman menamatkan sesinya untuk pusingan pertama.

"Terima kasih kepada Abang Kasman di bawah sana. Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim.....", saya meneruskan bicara.

'Ya Allah! Silap pulak! Aduss....', gerutu hati saya sambil mulut terus mengatur ayat menyusun bicara.

'Camne la Abang Salman boleh jadi Abang Kasman.. Ya Allah! Selamatkanlah aku...'

Kesalahan yang berpunca dari kenangan saya yang pernah berforum bersama-sama Abang Kasman berlaku tanpa sempat saya menghalangnya. Cepat-cepat saya cuba sembunyikan dengan melebarkan lagi senyuman.

Saya kini dihadapan hanya berbekalkan sidikit ilmu pengetahuan dan sedikit keupayaan spontan. Terhadap perkara cinta yang jarang saya bentangkan. Kerana itu tiada sebarang kupasan indah dan kata-kata yang mencairkan dapat saya berikan. Hanya yang biasa-biasa.

Ketika ini saya semakin sedar dan semakin percaya, betapa tugas sebagai pendakwah ini mendesak diri untuk menjadi lebih 'versatile'. Dan menjadi sentiasa lebih bersedia. Tidak tahu bila masa dan di mana, malah secara tiba-tiba oleh sesiapa, kita boleh sahaja diminta bangun dari duduk, diminta berlari dari berjalan, diminta berbicara dari diam. Dan ini adalah satu lagi kebaikan dan pengajaran yang Allah berikan.


Alhamdulillah, akhirnya majlis pada malam itu selamat ditamatkan. Walaupun terasa sedikit kecewa kerana merasakan diri tidak melaksanakan amanah dengan sempurna, namun penyampaian yang baik dari kedua-dua ahli panel berjaya menghidupkan suasana.

Ustazah dengan gaya dan cara yang tersendiri...

Saya benar-benar berharap agar malam itu memberi kesan pada setiap hati yang hadir sama. Agar juadah cinta yang dihidangkan dalam talam Agama, dapat dinikmati bersama. Nikmat yang bukan hanya sedap di lidah rasa, tetapi yang dapat juga memenuhi laparnya jiwa. Jiwa yang fitrah, yang asalnya mengenal dan mengakui Allah.

Agar nanti tiada yang pulang sebagaimana mereka datang. Agar semua kembali dengan hati yang kekenyangan dalam merasai kelazatan cinta hakiki...

Minta maaf saya hulurkan kepada pihak penganjur, ahli panel dan semua penonton pada malam itu andai saya ada mengguris rasa. Dan terima kasih kepada Tuhan yang tidak pernah menjadikan sesuatu itu sia-sia.

Kuliah Cinta Ilahi tamat di sini, expo pula sedang menanti...


'Dan cinta di dalam SETIAP JIWA itupun bertasbih mensucikan Allah daripada segala kekurangan.
Subhanallah...
Agar cinta dan kasih-sayang bukan sekadar kurniaan nikmat hidup yang sementara, malah ia sebagai satu seruan untuk bercinta hinggake syurga'


Alhamdulillah... Kami bersyukur padaMu Ya Allah...



"Ya Tuhanku, aku bermohon supaya aku cinta kepadaMu dan cinta kepada orang yang mencintaiMu, termasuk orang yang sayang kepada semua amalan yang boleh membawa sayang kepadaMu.
HR Tarmizi

Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture