Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Saturday, October 11, 2008

Penghayatan Dalam Kesenian

MKI yang berlangsung di dewan SM Teknik Likas pada malam 9 Oktober 2008 ditutup dengan persembahan pentomin yang bertajuk ‘Kembali’. Berkisar tentang seorang remaja yang mula terpengaruh dengan rakan sebaya yang berakhlak buruk menuju teruk.

Mula merokok, mula berjudi dan akhirnya menderhakai. Disebabkan keinginan yang tidak dipenuhi, meninggalkan rumah membawa diri. Membiarkan ayah sepi, membuatkan ibu bersedih hati.

Kemalangan ngeri menimpa diri, koma yang panjang membawa kepada mimpi yang akhirnya menginsafkan diri. Terjaga dari mimpi, rakan-rakan yang lain dikhabarkan telah dibawa ‘pergi’. Menyedari diri diberi peluang lagi, berazam untuk mengubah diri dan hati yang dizalimi.

Pulang ke rumah yang lama tidak dijejaki, mengejar keampunan agar segala dosa dimaafi. Ayah menyambut dengan kemaafan diberi dan esakan hati. Dengan air mata membasahi pipi, ayah memberitakan yang ibu telah pergi dijemput Ilahi akibat sakit yang disembunyi dari anak yang terlalu disayangi. Diri jatuh terduduk menyembah bumi. “Mak!! Ampunkan Man mak.... Mak!!!!!....”

Ayah memberi warkah yang ditulis oleh ibu sebelum pergi. Merasakan diri tidak sempat menatap wajah anak yang pernah dibelai dan dimanjai, warkah menjadi suara menzahirkan semua rasa di hati. Madah pilu seorang ibu menyentak kalbu. Mengampunkan segala dosa yang telah lalu. Dan mengharapkan kebaikan akan bertandang selalu. Begitulah kasih insan bergelar ibu...








Antara babak dalam adegan pentomin 'Kembali'


















Bergambar bersama pelajar dan AJK SM Teknik Likas






Majlis MKI ini saya rasakan berlangsung dengan sungguh baik. Tahniah kepada pihak SM Teknik Likas yang menjayakan majlis ini.

‘Badge’ yang dibawa hanya tinggal beberapa bentuk sahaja lagi. Para pelajar telah beransur-ansur pulang meninggalkan dewan. Jam di ‘handphone’ juga telah menunjukkan 11 malam. Para penonton nampaknya berpuas hati dan terhibur. AJK pula gembira dan bersyukur dengan kejayaan majlis.


"Smart btol songkok tuh..."


“Naderrr, jom gerak…”. Kami bergerak ke arah motor dan berlalu pergi. Meninggalkan dewan SM Teknik Likas. Meninggalkan Malam Kesenian Islam.

“Camne la ye ngan FKI nanti?”, saya tiba-tiba bersuara. Sepanjang perjalanan itu saya asyik terfikirkan tentang FKI yang bakal dianjurkan nanti. Nader mengangguk-angguk tanpa berkata. ‘Tak dengar kot…’, hati saya berbisik sendiri.

Kami terus meluncur laju tanpa kata-kata. Ditelan gelap malam dengan ditemani raungan Yamaha yang ditunggangi….

Nader, tukarlah ekzos enta tu…
.


Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture