Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Thursday, October 23, 2008

Pembentangan DG...




12 hb Oktober 2008..
Sampai giliran saya untuk membentang buku Wabak Sepanjang Jalan pada tarikh ini. Mungkin ada yang beranggapan bahawa ini perkara lama, namun bagi saya tiada yang lama bagi ilmu...
Jadi, di sini saya postkan isi kandungan pembentangan saya untuk dikongsi bersama...



AL-ISTI’JAL ( GOPOH / TERBURU-BURU)

Definisi Bahasa
Al-Isti’jal, At-Ta’ajul, Al-I’jal membawa maksud yang sama iaitu mendesak, minta disegerakan, terburu-buru atau laju.


Pandangan Islam

Islam melihat sifat ini secara adil dan seimbang memandangkan Al-Isti’jal ini adalah hakikat tabi’ie manusia menurut Allah s.w.t., Rabb yang mencipta dan mentadbir. Tidak memuji kesemua dan tidak pula mencela kesemua.
“Dan manusia mendoa untuk kejahatan sebagaimana ia mendoa untuk kebaikan. Dan adalah manusia bersifat tergesa-gesa.”

Surah Al-Isra’ (8) : 11


“Manusia telah dijadikan (bertabiat) tergesa-gesa. Kelak akan Aku perlihatkan kepadamu tanda-tanda azab-Ku. Maka janganlah kamu minta kepada-Ku mendatangkannya dengan segera.”

Surah Al-Anbiya’ (21) : 37

Yang Dipuji

Yang memenuhi beberapa etika, barulah menepati kriteria yang dipuji.
Pertama, lahir dari penilaian yang terperinci tentang kesan dan akibat yang akan terjadi.
Kedua, mengenal pasti suasana dan keadaan yang sedang dilalui.
Ketiga, membuat persiapan terbaik dan susunan yang rapi.

Iktibar dari surah berkaitan sirah yang mengandungi ‘ibrah. Mengenai perjalanan Musa bertemu Illah. Dalam suasana yang begitu sesuai, peluang yang terbuka, natijah yang baik, di samping jiwa yang bersih dan cemerlang, maka tiada sebab Nabi Musa a.s. perlu melambat-lambatkan atau mentakhirkan keinginannya.

“Mengapa kamu datang lebih cepat daripada kaummu, hai Musa? Berkata, Musa: ‘Itulah mereka sedang menyusuli aku dan aku bersegera kepada-Mu. Ya Tuhanku, agar supaya Engkau ridha (kepadaku).’ "

Surah Thaha (20) : 83-84


Yang dicela

Adalah yang timbul dari perasaan hati yang meluap-luap. Mengengkari etika dan kriteria yang dipuji. Tindakan yang tanpa nilaian tentang akibat yang akan ditanggung, tanpa mengenal pasti keadaan dan suasana sekeliling. Juga tanpa persiapan, tanpa persediaan.

Khabab bin al Arat r.a. meminta dari Rasulullah s.a.w. agar baginda meminta pertolongan dari Allah s.w.t., memberi kemenangan kepada Islam. Permintaan yang berpunca dari penganiayaan dan penindasan dari sang durjana. Rasulullah s.a.w. bersabda kepadanya:

Seorang lelaki di zaman sebelum kamu digali lubang lalu dimasukkan ia ke dalam lubang tersebut, kepalanya di belah dua dengan gergaji, namun ia tidak meninggalkan agamanya. Tubuh badannya disikat dengan besi hingga terpisah daging dari tulang dan urat-uratnya. Namun sama sekali dia tidak meninggalkan agamanya. Demi Allah Islam ini akan disempurnakan oleh Allahs.w.t. sehingga orang yang dalam perjalanan dari San’aa ke Hadaramaut tidak perlu takut hanya kepada Allah, dan tidak perlu bimbang kambing-kambingnya terhadap serigala. Tetapi kamu ini gopoh dan terburu-buru.


Bentuk dan wajah Al-Isti’jal

1. Mereka yang dilibatkan dalam jamaah dakwah sebelum sampai ke tahap wajar dan sebelum dikenal pasti tentang keilmuan, kemampuan dan persediaan mereka.

2. Menaikkan sesetengah pendakwah ke tahap tinggi sebelum mencapai kematangan dan stabil keperibadiannya.

3. Melakukan tindak tanduk liar walaupun kecil. Tindakan yang tidak berfaedah dan merosakkan dakwah.

Kesan

1. Membawa kepada Al-Futur.

“Sesungguhnya sekasih-kasih amalan kepada Allah ialah yang berterusan walaupun sedikit.”

Muttafaq ‘alaih

2. Boleh mengorbankan nyawa yang bukan melalui cara yang mulia. Pengorbanan yang tanpa hasil. Dan di akhirat nanti akan dipertanggungjawabkan oleh Allah.

“(Yaitu) hari (ketika) seseorang tidak berdaya sedikitpun untuk menolong orang lain. Dan segala urusan pada hari itu dalam kekuasaan Allah.”

Surah Al-Infithaar (82) : 19

3. Gerak kerja terbengkalai. Atau mundur ke belakang untuk puluhan tahun. Kerna Al-Isti’jal sentiasa mencemari penghidupan dan menumpahkan darah, mencabuli harta benda dan kehormatan dan menambahkan bilangan batu penghalang.

Sebab

1. Tuntunan nafsu sendiri memandangkan ia adalah sifat yang sedia ada mendarah daging di dalam manusia Manusia telah dijadikan (bertabiat) tergesa-gesa.

Surah Al Anbiya’ (21) : 37

2. Semangat yang membara yang melahirkan tenaga dan keinginan yang dapat melakukan apa sahaja. Tanpa kawalan dan diarah dengan baik, akan mendorong kepada pekerjaan yang mendatangkan keburukan lebih banyak daripada yang berfaedah dan memudaratkan lebih banyak daripada yang dimanfaatkan. Rahsia penyelesaiannya adalah SABAR.

3. Suasana semasa semakin pantas, mendorong kepada Al-Isti’jal bagi mengejarnya.

4. Realiti musuh Islam yang sentiasa berusaha menguasai dan menghancurkan Islam, memcu kepada Al-Isti’jal bagi melawannya.

5. Tidak memahami strategi kotor dan tipu daya pihak musuh yang menyusup ke dalam Islam dengan kefasikan.

6. Kemungkaran yang semakin bertambah digabungkan bersama kejahilan tentang pendekatan yang sesuai untuk mengatasinya. Aplikasi kefahaman mengenai ilmu aulawiyat dan muwazhanat memainkan peranan.

7. Tidak terdaya menanggung beban dan kepenatan perjuangan menujah penggerak-penggerak melakukan tindakan berani dan lantang untuk menyegerakan langkah beberapa ketika sebelum kecundang di jalan dakwah.

8. Kejayaan pada peringkat persediaan (bilangan ahli yang ramai atau bilangan asset yang banyak) menyebabkan merasa cukup kuat untuk melakukan tindakan revolusi tanpa pertimbangan dan fitnah.

9. Ketiadaan program-program yang mencungkil keluar kekuatan dan kemampuan para penggerak gerakan Islam serta meredakan ketegangan dalam perjuangan. Nafsu yang tidak disibukkan untuk kebenaran akan disibukkan dengna kebatilan.

10. Melaksanakan kerja tanpa mendampingi mereka yang lebih berilmu dan berpengalaman bagi merujuk segala percubaan, kejayaan dan kegagalan yang telah dilakukan.

11. Lalai dengan Sunnatullah, bertindak tergopoh gapah tanpa mengambil ‘ibrah diciptakan marhalah serta meninggalkan fitrah.

12. Lupa tentang matalamat dan tujuan seorang Muslim

Surah Al-Kahfi (18) : 110

Surah At-Taghabun (64) : 16

13. Lupa terhadap Sunnatullah terhadap golongan penderhaka dan penolak kebenaran yang mana Allah menghukum mereka dengan cara menangguh-nangguhkannya.

Surah Al- A’raf (7) : 183 Surah Al-Anfal (8) : 59

Surah Al-Kahfi (18) : 58 Surah Al-Hajj (22) : 47

Surah Huud (11) : 102

14. Bergaul dan mendampingi golongan gopoh dan tidak berhati-hati

Cara mengatasi

1. Merenung dan mengamati kesan perlakuan Al-Isti’jal
2. Merenung dan mengamati kandungan Al-Quran
3. Merujuk kepada sunnah dan sirah Rasulullah s.a.w.

Surah Al-Ahzab (33) : 21

4. Merujuk kepada buku-buku yang membicarakan riwayat hidup Rasulullah s.a.w.
5. Melakukan tindakan dengan pengetahuan dan pemerhatian golongan yang lebih berpengalaman yang mendahului dalam perjuangan.
6. Bekerja mengikut tahap atau program dan agenda yang jelas. Mencakupi semua aspek kehidupan
7. Hendaklah menyelidiki dan memahami pendekatan serta perancangan musuh
8. Jangan takut dan gerun terhadap musuh

Surah Ali Imran (3) : 196-197 Surah Muhammad (47) : 7

Surah Muhammad (47) : 1 Surah Al-Hajj (22) : 40

Surah Al-Anfal (8) : 36 Surah An-Nur (24) : 55

9. Senantiasa bermujahadah dan melatih diri supaya sentiasa bertenang dan berwaspada
10. Sentiasa memberi perhatian kepada matlamat penghidupan yang dituju oleh seseorang muslim
11. Sentiasa berhati-hati tentang sikap seseorang muslim kepada perlakuan mungkar dan cara mengatasinya

Al-Isti’jal tidak sepatutnya dibawa masuk ke dalam manhaj gerakan Islam kontemporari bahkan hendaklah ditolak terus. Para da’ie hendaklah sentiasa berada di antara sikap Al-Futur dan Al-Isti’jal


Sumber: Kitab Wabak Di Sepanjang Jalan Dakwah
Edited by : Ainuddin


Perkongsian darimu, berharga buatku.
Terima kasih.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture