Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Wednesday, July 28, 2010

Berikanlah Sedikit Masa...


Thabit dalam hadis-hadis sahih Nabi Muhammad SAW berdoa sebelum memberi salam, dan menggalakkan kita untuk melakukannya sama. Antaranya adalah hadis Ibn Masud :

"Kemudian (selepas tasyahhud akhir) hendaklah memilih daripada doa2 yang paling dikaguminya".
HR Bukhari dan Muslim.


Berdoa ketika ini adalah masyruk dan sunnah dengan sepakat seluruh orang-orang Islam. Antara doa-doa yang terbaik dan mudah untuk dihafal dan dilakukan adalah seperti berikut:


Doa 1 :




Doa 2 :


Ertinya: “YA Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan-Mu daripada azab neraka jahanam, daripada azab kubur, daripada ujian kehidupan dan kematian, dan daripada kejahatan ujian al-masih dajjal.”

(HR Muslim 1276)



Alhamdulillah, saya sudah mula untuk melakukan sunnah ini.

Namun, kekangan masih berlaku untuk saya mempraktikkan sunnah ini apabila melakukan solat secara berjemaah. Hal ini adalah kerana kebiasaannya imam telah memberi salam sebelum sempat saya mula membaca doa ini...

Walaupun ia bukanlah masalah utama kerana boleh sahaja untuk saya terus menyempurnakan doa ini walaupun setelah imam memberi salam, namun ia memberikan satu ketidak selesaan kepada diri saya.

Maka, saya mengambil peluang di sini bagi mengajak supaya kita sama-sama mengamalkan untuk berdoa sebelum memberi salam sewaktu solat seperti mana sunnah Rasulullah s.a.w. Dan bagi yang merasakan berat untuk melaksanakannya, saya berharap agar anda memberikan sedikit masa untuk para makmum berdoa andai kata anda dihadapan sebagai imam...

Semoga, ini adalah salah satu daripada langkah kita bersama untuk meningkatkan amalan dan juga persediaan bagi menyambut kedatangan Ramadhan pada kali ini. Semoga Ramadhan kali ini, tertegaklah lagi satu sunnah Rasullullah s.a.w. di dalam diri kita.


Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture