Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Tuesday, August 10, 2010

Melututlah Wahai Lutut Yang Degil! (versi Ramadhan)


Namun hati ini
Pilu mengenangkan

Ramadhan yang pergi

Terangkatlah rahmat

Keampunan dan barakah


Sebulan berlalu
Aku sering alpa
Beribadah tapi leka
Bersuakah lagi
Ajal ku tak pasti
Amalanku Oh Tuhan terimalah

Kuinsafi dosa
Pada Maha Esa
Pada ayah juga bonda
Kupohonkan doa
Moga Allah redha
Hamba ini
Oh Tuhan restukanlah

Ya Rabbi...
Restukanlah...

Illahi...
Ampunkanlah...

- Rabbani


Sedikit petikan lirik dari sebuah nasyid nyanyian Rabbani...

Mengenai rintihan seorang hamba. Yang mengharapkan keredhaan, perestuan, jua keampunan. Pada lewat khalwatnya dengan DIA.

Allah dengan sifatnya yang Maha Mendengar (As-Sami'), sangat sukakan hambanya yang merintih, merayu, mengadu dan bergantung hanya kepadaNya. Allah mulia dan agung kerana kesudian dan kesediaanNya mendengar rintihan dan pengaduan setiap manusia. Ya, setiap manusia.

Allah mendengar dengan Maha Adil (Al-'Adlu) tanpa mengira pangkat, darjat, harta mahupun rupa paras. Dari pengaduan si fakir hinggalah keluhan sang pemimpin. Dari rintihan si 'abid hinggalah rayuan sang pendosa.

Bijak pandai ada mengungkapkan kata-kata hikmah yang berbunyi “Tugas cinta yang pertama ialah mendengar”. Kata-kata ini boleh dimaksudkan bahawa kekasih yang baik ialah kekasih yang mendengar. Mendengar rintihan, keluhan, aduan dan rayuan pasangannya. Justeru, dengan mendengar cinta akan lebih subur dan harum. Dengan mendengar ertinya kita diberikan telinga, mata dan hati.

Maka, Allah SWT adalah “kekasih” setia yang sentiasa mahu mendengar rintihan, keluhan, aduan dan rayuan hamba-hambaNya. Jika kekasih di kalangan manusia akan jemu jika masalah yang sama diperdengarkan berulang-ulang kali sebaliknya Allah SWT tidak sebegitu. Kerana Allah Maha Mendengar.

Merintih dan mengadu akan kelemahan serta menghina diri dihadapan Tuhan, kekasih nan abadi, tidak merendahkan malah meninggikan. Tidak menjauhkan malah mendekatkan...

Abu Hurairah melaporkan Rasulullah bersabda, "Allah yang mulia dan tinggi berkata, 'Aku seperti yang disangka oleh hambaku dan aku sentiasa bersamanya setiap kali dia mengingatiku. Demi Allah, Allah benar-benar gembira menerima taubat hambanya, lebih gembira daripada saudara yang menjumpai barangnya yang hilang di padang pasir. Siapa yang datang dekat kepadaku sejengkal, aku datang dekat kepadanya sehasta. Siapa yang datang dekat kepadaku sehasta, aku datang dekat kepadanya sedepa. Apabila dia datang berjalan kepadaku, aku datang berlari-lari kepadanya.'"
HR Bukhari & Muslim



Seringkali apabila kita mengaku akan kesalahan dan memohon maaf kepada insan, hubungan menjadi dingin. Kerana ada rasa pedih pada hati yang sukar diubati.

Namun, tidak sesekali dengan Tuhan. Dengan sifat Maha Pemberi Maaf (Al-A’ffu), Allah SWT terus-terusan memaafkan kesalahan hambaNya selagi diri sudi menyerah diri. Malah bukan sekadar memaafkan, bahkan Allah SWT menyayangi pendosa yang bertaubat daripada dosanya....

Allah SWT mendengar dan memaafkan kerana Allah SWT juga Tuhan yang bersifat Al-Wahhab (Yang Maha Memberi). Memberi dengan sifat Al-Wahhab, yang terkandung di dalamnya lima sifat:
  1. Memberi tanpa meminta apa-apa balasan
  2. Memberi secara berulang-ulang
  3. Memberi tanpa diminta
  4. Memberi sesuatu yang amat berharga
  5. Memberi sesuatu yang baik untuk menghasilkan kebaikan

Maha suciMu ya Allah.

Maka patutkah Allah dilupakan hanya kerana kasih manusia yang ditemui ditengah hanyat ini? Rugilah mereka yang melupakan kasih agungMu yang selamanya tidak berbelah bahagi!

Maka patutkah Allah diketepikan hanya kerana cinta manusia yang dijumpai ditengah hanyat ini? Rugilah mereka yang mengenepikan cinta agungMu yang selamanya sejati!

Rugilah... Rugilah mereka yang mencari selain daripadaMu!

Ya Allah....

Ampunilah aku...

Ah! Dihadapan Tuhanku, aku sesungguhnya sangat kerdil.

Dan di Ramadhan yang dimuliakan ini, maka melututlah wahai lututku yang degil!



Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture