Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Monday, July 5, 2010

Nota Hati Seorang Lelaki...

"Hujung akal adalah pangkal bagi apa?", saya bertanya kepada salah seorang sahabat saya.

"Huh?", balasnya kebingungan. Dia yang sedang asyik dengan jari dan hidungnya itu nampaknya terpinga-pinga dengan soalan yang saya ajukan secara tiba-tiba itu.

"Hujung akal adalah pangkal bagi apa?", saya mengulangi soalan.

Sahabat saya itu terdiam seketika. Untuk seketika, hanya alunan lagu nasyid dari pembesar suara milik sahabat saya itu sahaja yang mengisi bilik kami itu.

"Hmm... Entah, tak tau. Ape jawapan die?", akhirnya dia bersuara.

"Hujung akal adalah pangkal bagi agama!", saya memberikan jawapan.

Wajah sahabat saya itu berkerut seakan tidak bersetuju dengan jawapan saya itu. Sebelum sempat dia meluahkannya, saya menyambung kembali kata-kata saya.

"Ini adalah kata-kata Al-Hamka... Maksud kata-kata ini adalah kita akan menggunakan akal fikiran untuk berfikir. Sebagai contoh kita yang memerhatikan alam yang terbentang ini dengan akal pasti akan mengagumi keindahannya lantas tertanya siapakah pencipta disebalik segala ciptaan ini. Akan tetapi, dengan hanya menggunakan akal yang terbatas ini maka jawapan yang pasti bagi soalan tersebut tidak akan dapat terjawab. Maka di situlah agama hadir menjelaskan bahawa Allah s.w.t. adalah pencipta dan pentadbir bagi segala keindahan yang disaksikan itu. Dan hanya kepadaNya sahaja perlu kita abdikan segalanya... Bahawa kita yang tinggal di bumi Allah s.w.t. ini tertakluk di bawah peraturannya", jelas saya panjang lenar kepadanya.

Kerut-kerut yang tadi zahir di dahinya sedikit demi sedikit hilang di sebalik penjelasan saya itu tadi...

"Ana dapat dari buku tulisan Ustaz Pahrol Juoi. Ana suka penulisan dia", saya menjelaskan sumber pembacaan saya kepada sahabat saya itu.

"Ana ada bawak satu buku tulisan dia", jelas saya sambil mengeluarkan buku Nota Hati Seorang Lelaki tulisan ustaz Pahrol Mohd. Juoi dari beg lantas menghulurkan kepadanya.


"Bacalah. Ana suka tulisan di dalam buku ini. Dia banyak mengajak berfikir serta membetulkan cara berfikir dalam kilasan kata-kata dan gaya penulisannya yang cantik", ujar saya untuk menambahkan lagi keinginannya membaca buku tersebut.

"Ok...", balasnya sambil menyambut buku tersebut dari tangan saya.

Dan buat yang lain, maka saya menganjurkan untuk membaca buku ini, walaupun anda bukanlah pemilik hati sang lelaki...

Ia bukanlah buku yang dipenuhi dengan jawapan bagi segala masalah, tetapi memimpin untuk berfikir bagi mencari jalan yang sesuai untuk masalah yang ada...


Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture