Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Tuesday, December 16, 2008

Senduk dan Periuk...


"Cube rase sup tuh...", kata Mus kepada saya.

Saya bergerak menghampiri sup yang sedang dimasak, menyenduk sedikit daripada sup tersebut dan merasanya.

"Uih... Cam air kosong la rase dier", saya menyuarakan pendapat.

"Tambah garam lagi nih. Letak gula gak. Lepas tuh tambah sikit ajinomoto nih", Mus yang bertindak sebagai ketua chef memberikan arahan sambil tangannya sibuk menghiris bawang untuk ditumis.

"Affirmative", balas saya sambil melakukan aksi-aksi yang disuruh oleh Mus. Setelah semua bahan tadi disemadikan dan disebatikan ke dalam periuk, saya merasa semula bahan eksperimen kami.

"Em.. Barulah ade rase sup..", saya mengangguk-ngangguk.


"Chef, nape jernih je sup dier"


Setelah pulang dari Kampung Luanti Baru, malamnya kami memasak sup dengan tulang dan daging sembelihan yang kami terima.


Mus dilantik sebagai ketua chef kerana pengalamannya yang selalu melihat keluarganya menyediakan sup. Saya, Faez, Nasir dan sekali-sekala Hafiz dan Nije pula bertindak sebagai pembantu dalam menyediakan sup ini..


Hasilnya...


Sup sekuali penuh itu habis dalam masa 24 jam sahaja.




Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah telah rezekikan kepadamu, dan bertakwalah kepada Allah yang kamu beriman kepada-Nya.
Surah Al-Maidah (5) : 88




Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture