Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Tuesday, December 16, 2008

Bersama di Raya Pertama...

Tenung-renung,


"Rasenye biotek kene buat satu blog la....", saya bersuara. Daripada 10 orang pelajar UMS yang mengikuti rombongan ke Kampung Luanti Baru ini, 8 daripadanya adalah dari pelajar Bioteknologi. Amal Jamaie... Majoriti...

Mus, Nije dan Alias mengangguk-nganggukkan kepala. Nasir pula asyik memerhati pemandangan sekeliling.

Hafiz, Tengku, Faez, Mat Noor dan Pudin pula di kereta yang lain meluncur laju di hadapan kereta kami. Kami yang terlibat.


Bergambar di Kundasang...

Hari Raya Eiduladha pada kali ini kami sambutnya di Masjid Amal, Kampung Luanti Baru bersama Yayasan Amal. Di sini, sebanyak 3 ekor lembu yang dikorbankan dan kami diminta menolong menguruskan sembelihan di sini.

Bergambar sebelum penyembelihan.


"...Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya."


Surah Al-Maidah (5) : 2


Dengan kekuatan tenaga kerja 10 orang dan pisau RM2.50 sebanyak 4 bilah, kami menguruskan seekor lembu yang telah disembelih. Orang kampung yang lain pula menguruskan lagi 2 ekor lembu.

Kami ada juga membawa balik tulang lembu dan sedikit daging untuk dimasak apabila sampai di UMS nanti.

Banyak juga peristiwa menarik, mendebarkan, merunsingkan, menyedihkan dan menggirangkan berlaku sepanjang perjalanan kami.


Di rumah Azizul...


Dalam perjalanan pulangnya pula, kami singgah sebentar di rumah Azizul di Kundasang dan rumah Abang Fairuz Tuaran. Makan 'free'....

Hai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar kepada-Nya kamu menyembah.

Surah Al-Baqarah (2) : 172


Antara peristiwa yang sempat dirakam sepanjang hari raya...

Lembu yang kami uruskan, rupanya sedang mengandung...
Ini adalah janin yang telah dikeluarkan....





Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture