Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Tuesday, December 16, 2008

Cemas di Malam Raya...

Antara peristiwa yang ingin dikongsikan di sini adalah peristiwa malam raya. Sewaktu kami kebosanan menantikan mata terlelap, saya mengambil keputusan untuk keluar mencari ais krim 20 sen bagi di kedai-kedai yang berhampiran. Setelah mengemukakan cadangan ini, seramai 4 orang lagi ahli rombongan yang ingin menyertai misi ini.

Saya, Mat Noor, Nasir, Hafiz dan Faez bertindak mencari kedai runcit berdekatan bagi menyempurnakan misi ini. Faez mengambil kesempatan ini untuk memandu kereta Kancil yang disewa sebagai latihan memandu. Hafiz pula bertindak sebagai guru memandu, duduk bersebelahan Faez.

Saat yang mencemaskan bermula sewaktu Faez hendak membuat pusingan U. Dengan jalan yang sempit dan di kiri dan kanan adalah longkang yang dalam, Faez cuba melakukan pusingan U dengan yakin dan bersahaja.

Kereta dibelokkan ke kanan menyebabkan kereta tersebut melintang merentasi jalan. Kemudian kereta diundurkan ke belakang sedikit untuk mendapatkan jarak. Namun, dengan kawalan 'clutch' dan minyak yang masih rendah, hampir sahaja Faez membawa kami meneroka longkang di belakang kami. Hafiz yang disebelahnya terjerit-jerit sambil dengan pantas menarik 'handbreak'. Kami yang duduk di bahagian belakang kereta, memaut apa yang dapat dicapai untuk menunjukkan betapa cemasnya kami pada waktu itu.

Ia tidak sekadar terhenti di situ sahaja. Keadaan menjadi lebih genting apabila Faez mengambil masa yang agak lama untuk memulakan semula pergerakan kereta. Dengan keadaan kereta yang melintang, kami hanya bermohon agar tiada kenderaan yang akan melalui jalan ini buat masa ini.

Namun harapan kami tidak dimakbulkan apabila cahaya sebuah kenderaan bersinar-sinar dari kejauhan. Saya, Hafiz dan Mat Noor mengeluarkan semua petua yang ada untuk memangkinkan Faez agar mempercepat pergerakan kereta. Dengan izin Tuhan dan cemasnya Faez, kereta kami bergerak tanpa mati dan sempat memasuki lorong yang sepatutnya sebelum kenderaan tadi melintasi kami.

Bersyukur pada Tuhan, kami selamat sampai semula ke Masjid Amal. Walaupun telah mengalami pengalaman yang cemas ini, hajat untuk memakan ais krim 20 sen tidak juga kesampaian. Nasib.... Nasib....



Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?
Surah Al-Ankabut (29) : 2



Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture