Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Monday, December 28, 2009

Jangan Berkira....



Mesej yang saya terima itu pada mulanya kurang berjaya menarik perhatian saya. Mesej yang berbentuk ajakan dari seorang sahabat untuk menyertai sebuah program. Kerana memikirkan bahawa saya pernah menyertai program yang lebih kurang seperti itu sebelum ini.



Salam, ana nak ajak enta join prgram.17-18 oct Perkim ampang ada menganjur Interactive dakwah training,rm120 Student,8.30am-5.30pm,masjid bkt indah ,makan minum ,dakwah kit yg dsdiakan: quran ,bible ,f'tauheed ,quran dan sains, muhammad in the bible ,7 p'soalan ttg kristian disediakan. Cramah dsmpaikan oleh pwaris spjuangan Ahmad Deedat. Harap sgt enta dpt join.hbis prgrm ni entaakn rsa 'Izzah bgelar muslim=)



Hanafi, kawan yang telah menghantar mesej tersebut kepada saya. Dan ia adalah mesej yang diterima daripada rakannya yang merupakan salah seorang anggota PERKIM Ampang yang juga AJK bagi program tersebut.



Ko nk join x?

Hanafi menghantar mesej lagi bertanyakan keinginan saya.



Ko nk x?

Saya menjawab soalannya dengan bertanyakan soalan.


Aku kalo ad member, aku nk g la.

Hanafi membalas.


Dan saya mula berfikir.


Secara spontan, peristiwa lalu terimbas kembali. Pengalaman yang masih berbaki di celahan lipatan memori bersama beberapa orang rakan UMS diselak dan diingati.


Pada waktu itu, kami mengikuti sebuah program yang menekankan tentang peri pentingnya tugas melakukan dakwah terutamanya kepada non-muslim. Oleh itu, kami didedahkan dengan ilmu pengetahuan tentang asas agama-agama lain (termasuk hindu dan buddha), terutamanya agama Kristian.


Oleh kerana saya merasakan input yang akan diterima pada program ini lebih kurang sama sahaja dengan program yang pernah saya ikuti, maka saya agak keberatan untuk pergi pada mulanya.


Namun, apabila membaca kembali senarai nama buku mahupun kitab yang akan diterima apabila menyertai program ini, saya mula memikirkannya kembali. Timbul pula keinginan.


'Ape salahnye ikut. Banyak gak perkara yang aku dah lupe. Banyak gak buku die bagi nih. Bible pun ade. Lagi pun gaji dah masuk... ', hati kecil saya mula memujuk. Keinginan yang akhirnya menjadi kesanggupan untuk menyertai.



Dikuatkan lagi dengan ingatan terhadap Kalamullah ini. ..


"Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman."
Surah Az-Zaariyaat (51):55






Ak ok je

Saya akhirnya membalas mesej Hanafi itu.


Alhamdulillah... Saya bersyukur kerana dapat mengikuti program ini. Input yang dulu dikuatkan, dan yang baru menyegarkan. Terima kasih pada penceramah dan AJK yang menjayakan.

Selain ilmu yang saya peroleh semasa program ini, turut datang bersama adalah satu rombakan pada minda dan jiwa. Merubah pandangan terhadap kebiasaan fikiran. Yang menyatakan cukuplah sekali menimba satu-satu pengetahuan.

Jangan sekali-kali berkira dalam menuntut ilmu. Biarpun berkali-kali diulang, namun tiada yang sama. Pasti ada sesuatu untuk dipelajari. Bahkan akan ternampak luar biasa pada benda-benda yang biasa.

Seandainya diri bersedia berguru, 'guru-guru' akan berada di mana-mana sahaja.

Dan kerana itu, persediaan bukan hanya pada mata akal sahaja, celikkanlah mata hati bersama.

Ketika Luqman Al-Hakim ditanya bagaimana dia mendapat hikmah? Dia menjawab, "Aku belajar hikmah daripada orang yang dungu. Jika dia melakukan sesuatu, maka aku tidak akan melakukannya."

Ya, pada yang jahil juga ada sesuatu yang dipelajari oleh Luqman Al-Hakim. Ia mengajarnya erti sempadan pada percakapan dan tindakan.



Kini


Kini masa yang paling payah sekali bagi seorang penuntut ilmu. Masa untuk menzahirkan dan mempraktikkan ilmu yang telah didapati pada perlakuan dan amal.

Seperti yang selalu didengari, orang yang tidak mengamalkan ilmu yang diperolehnya bagaikan pohon hambar yang tiada berbuah. Tiada penyeri pada mata, isi untuk dirasa lidah dan manfaat pada kesihatan tubuh.


"Dan Allah akan menambah petunjuk kepada mereka yang telah mendapat petunjuk. Dan amal-amal soleh yang kekal itu lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu dan lebih baik kesudahannya."
Surah Maryam (19) :76



Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture