Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Thursday, July 9, 2009

PPSMI Wajah Yang Tidak Akan Dilupa

PUTRAJAYA: Kabinet semalam meluluskan strategi baru untuk memartabatkan bahasa Malaysia serta memantapkan pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris di semua peringkat persekolahan.

Ini selaras dengan keputusan kerajaan untuk melaksanakan semula Pengajaran dan Pembelajaran Subjek Sains dan Matematik dalam bahasa Malaysia, berkuat kuasa pada 2012.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata pengajaran dan pembelajaran dua subjek itu di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil pula dilaksanakan dalam bahasa ibunda masing-masing.




Mata pelajaran Sains dan Matematik akan kembali diajar semula dalam bahasa Malaysia. Akhirnya, setelah 6 tahun...

Ini adalah satu kemenangan untuk rakyat dengan PPSMI dimansuhkan. Gerakan Mansuhkan PPSMI sama ada secara individu ataupun secara berkumpulan akhirnya mencapai objektif utamanya. Mungkin isu yang berbangkit yang tinggal kini adalah tempoh perlaksanaannya, namun secara kasarnya ia adalah satu keuntungan yang besar buat rakyat Malaysia.

Alhamdulillah...


Kemerosotan pencapaian yang baru diberitakan kini adalah akibat dari kedegilan pihak kerajaan untuk akur kepada suara pelbagai pihak termasuk dari kalangan para pendidik, ahli akademik , ibu bapa dan ahli agama. Dengan pelbagai pendirian dan kajian yang telah dilakukan oleh pelbagai pihak yang jelas menunjukkan pelajar luar bandar akan terjejas dan pencapaian keseluruhannya akan merosot, baru kini kerajaan akhirnya mengaku.

Yang lucunya, media-media massa kerajaan yang sebelum ini begitu kental menyokong padu perlaksanaan PPSMI, kini sibuk pula menyokong padu permansuhannya. Sebelum ini semua yang baik-baik sahaja didengari tentang PPSMI, kini segala fakta yang tidak pernah pun didengari sebelum ini dikongsikan. Kelemahannya, kegagalannya dan lain-lain hal lagi dibuka kini (namun, itu belum kesemuanya lagi). Dan mengangkat keputusan kerajaan sebagai mendahulukan rakyat dan bukan kerana tekanan dari mana-mana pihak. Sesuai dengan tarafnya sebagai alat kerajaan. Tiada pendirian.

Perjuangan daripada pelbagai pihak yang menentang keras perlaksanaan PPSMI ini dibakul sampahkan. Semuanya dikatakan bahawa kerajaan membuat keputusan ini setelah meneliti secara terperinci hasil kajian dan pemantauan mengenai PPSMI yang menunjukkan bahawa PPSMI tidak dapat dilaksanakan sebagaimana yang dihasratkan. Masih dengan egonya...

Sungguh meloyakan...

Amat tidak adil sekiranya saya memukul sama rata kepada semua tenaga kerja di media massa-media massa ini... Masih ada juga antara mereka yang mempunyai pendirian teguh, namun keadaannya seperti diikat tangan dan kaki.

Sungguh malang... Malaysia perlukan kebebasan media. Dan, ini merangkumi perbincangan yang lain...

Baiklah, saya sebagai rakyat Malaysia bersyukur pada Tuhan atas keputusan ini. Mahu saya mengucapkan terima kasih kepada kerajaan, namun jika difikirkan balik ia adalah untuk apa. Keputusan ini sebenarnya bukan dari mereka. Malah mereka telah tidak berlaku adil kepada ramai pihak sebelum ini. Tidak layak rasanya ucapan ini untuk mereka. Mereka hanya mengembalikan hak rayat yang pada tempatnya. Dan itu sememangnya tanggungjawab mereka.

Maka, ucapan terima kasih saya ini seharusnya ditujukan kepada mereka yang telah menzahirkan perjuangan mereka menentang PPSMI ini...


Sekarang, tumpuan perlu dialihkan untuk memartabatkan dan memurnikan pendidikan Malaysia. Membantu dalam meningkatkatkan kualiti pendidikan Malaysia. Janganlah hanya menjadi pembantah sahaja tanpa menyumbangkan sesuatu yang bermakna untuk anak bangsa. Sebagaimana kita lantang mengkritik, kita juga perlulah sedia untuk mendidik.

Sekarang menunggu pula keputusan kementerian terhadap cadangan supaya bahasa Inggeris menjadi syarat wajib lulus untuk SPM. Walaupun saya mempunyai pandangan yang berbeza dengan kebanyakan terhadap perkara ini dan lebih memihak kerajaan, namun ada syaratnya.

Namun, ia masih dalam lingkungan pandangan dari seorang yang bukan ahlinya...

Harapan agar kerajaan menimbangkan dengan sewajarnya perkara ini pula.


Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture