Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Friday, April 3, 2009

Usrah Dengan Diabetes...

"Diabetes mellitus...

Juga lebih dikenali sebagai "kencing manis" atau dalam bahasa Inggeris disebut sebagai "sweet urine" glycosuria. Kajian menunjukkan bahawa seorang daripada 10 penduduk Malaysia menghidapi diabetes.

Usah risau dan rimas kerana penyakit ini bukanlah penyakit berjangkit. Ia adalah disebabkan oleh masalah-masalah yang timbul dalam penghasilan insulin. Insulin ini adalah sejenis hormon yang diciptakan oleh Allah dengan indah untuk menukarkan gula dalam darah kepada tenaga.


Masalah dalam penghasilan insulin ini membawa kepada permasalahan dalam proses penukaran gula dalam darah kepada tenaga. Ini menyebabkan gula tidak dapat digunakan secara efektif menyebabkan kandungan gula dalam darah tinggi.


Antara simptom-simptom bagi penghidap penyakit ini termasuklah kelakuan kerap kencing, kekurangan berat badan, air kencing berasa manis dan keletihan. Komplikasi yang boleh disebabkan oleh diabetes termasuklah kejadian strok, sakit jantung, penyakit buah pinggang, penyakit mata dan kerosakan saraf.

Secara umumnya diabetes dapat dibahagikan kepada tiga iaitu:

1) Diabetes Jenis 1 (Type 1 Diabetes)

2) Diabetes Jenis 2 (Type 2 Diabetes)
3) Diabetes Gestasional (Gestational Diabetes)


Seterusnya...."


Tujuan


Demikianlah sedikit penerangan pensyarah saya semasa kuliah Bioteknologi Dalam Pertanian dan Perubatan yang telah "dibahasa melayukan". Ini adalah sedikit pengenalan ringkas tentang salah satu penyakit yang popular di Malaysia.

Kami turut dibawa oleh pensyarah untuk memahami sebab musabab yang menyebabkan penyakit ini. Segala mekanisma yang terlibat, hormon yang membantu, jujukan gen yang memainkan peranan serta faktor-faktor dalaman dan luaran yang membawa kepada penyakit ini diterangkan kepada kami.


Kemudian, pensyarah menunjukkan kepada kami pengaplikasian bioteknologi dalam proses mendiagnos penyakit ini dan pengaplikasian bioteknologi dalam proses rawatan-rawatan yang terlibat. Membantu mengesan, merawat dan menghindarkan penyakit ini yang akhirnya membawa manfaat kepada manusia adalah tujuan pembelajaran kami.

Ya, antara tujuan utama pengkajian dalam Bioteknologi adalah untuk membawa manfaat bagi manusia...


Usrah


Begitulah sepatutnya juga bagi usrah...

Dimulai dengan pengenalan...


Diikuti dengan pemahaman...


Disempurnakan dengan pertolongan...


Semua ini ingin membawa kepada menfaat bagi manusia...

Mengikut marhalah...


Dalam jalan yang diredhai oleh Allah dan mengikut Sunnah...



"Sesungguhnya Kami telah mengutus rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti yang nyata dan telah Kami turunkan bersama mereka Al Kitab dan neraca (keadilan) supaya manusia dapat melaksanakan keadilan. Dan Kami ciptakan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia, (supaya mereka mempergunakan besi itu) dan supaya Allah mengetahui siapa yang menolong (agama)Nya dan rasul-rasul-Nya padahal Allah tidak dilihatnya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa."


Surah Al-Hadid (57) : 25

Ambillah ibrah besi...


Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture