Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Thursday, June 16, 2011

Sunnatullah Senyum :) - Bahagian II

Abdullah bin Harits mengatakan, "Saya belum pernah melihat seorang pun yang paling banyak tersenyum daripada Rasulullah SAW." 
(Riwayat Ahmad)

Proffesor Dr. Muhaya Mohamad yang merupakan Konsultan Kanan Pembedahan Mata, Prince Cort Medical Center, Kuala Lumpur menyatakan bahawa semua orang dilahirkan dengan fitrah senyum dan tidak perlu diajar. Bayi yang berusia lebih dari dua bulan sudah boleh berinteraksi dengan senyuman. Ketika usia itu, ia dipanggil socialsmile, apabila diagah bayi itu akan tersenyum. Keluargalah yang akan membentuk bayi tersebut membesar sama ada dalam keadaan terus tersenyum ataupun menghapuskan sifat tersebut.


Semua ini ada kaitan dengan pemetaan yang dibuat di dalam otak. Kanak-kanak berumur 0-6 tahun akan merakamkan semua yang dilihatnya di dalam minda bawah sedar dan mempengaruhi blueprint di dalam otak. Apabila dewasa, blueprint tersebutlah yang digunakan dan akan menjadi tabiat. Jika blueprint nya mudah tersenyum, maka tabiatnya mudah tersenyum juga. Jika blueprintnya adalah susah tersenyum, maka tabiatnya juga susah untuk tersenyum.

Bagi yang sudah hilang sifat senyum, masih ada jalan untuk mengembalikan sifat yang baik tersebut. Setiap kali bangun pagi, mulakan dengan senyuman untuk diri sendiri kemudian barulah untuk orang lain. Senyumlah sebagai tanda syukur akan nikmat kurniaan dari Allah s.w.t. Amalkan selama 21 hari berturut-turut, jika mahu kesan yang lebih cepat lakukannya selama 30 atau pun 90 hari.

Menurut Proffesor Dr. Muhaya Mohamad lagi, pembuktian sains menemukan bahawa saraf otak mengambil masa paling minimum 21 hari untuk tumbuh dan membina jaringan senyum supaya ia boleh menjadi satu tabiat rutin. InsyaAllah selepas 21 hari, ia akan jadi suatu kebiasaan kerana saraf otak telah membuat satu laluan kecil untuk senyuman.


Jika berhadapan dengan orang yang tidak dikenali, hanya dengan senyuman akan terbinalah komunikasi. Ini tanda kemesraan dan kita tidak sombong. Senyum membawa seribu makna dan tidak perlukan kata-kata.

Manusia ini biasanya mencari kebahagiaan, ketenangan dan kebebasan. Bagaimana untuk mendapatkannya? Senang sahaja, berikanlah kepada orang lain. Kalau kita inginkan kebahagiaan, bahagiakanlah orang lain. Andai kita inginkan ketenangan, tenangkanlah orang lain (contohnya jangan mengumpat). Sekiranya kita inginkan kebebasan, bebaskanlah orang lain (dari kejahatan diri kita).

Kita bertanggung jawab terhadap apa yang berlaku kepada diri kita, fizikal, kesihatan, kerohanian, sosial, kewangan dan semuanya. Dan hidup memerlukan penyerahan diri kepada Allah, maka barulah ia akan bernilai kehidupan. Jika tiada penyerahan ini, maka kekallah kita hanya sekadar hidupan. Penyerahan diri kepada Allah akan memberikan ketenangan kepada diri. Dan ia adalah kunci kepada senyuman.

Semua perkara di dalam dunia ini boleh berubah apabila dimulai dengan diri sendiri. Kerana perubahan tidak akan pernah berhenti berubah.  Maka mulakan perubahan pada saat ini dengan perkara yang kecil iaitu senyum. Otak kita bagaikan kebun, jika benih baik yang ditanam maka baik juga hasilnya.

Kita semua mampu untuk membuat perubahan. Sekarang...

Maka, tersenyumlah. Senyum  bukan sahaja dilemparkan hanya untuk orang lain, tetapi mulakan senyuman kepada diri sendiri untuk menjadi positif.
"Senyum itu akan terasa berat dilakukan bagi jiwa yang belum dibiasakan dengan kebaikan…." 
(Muhammad Qutb)
Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture