Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Monday, June 13, 2011

Sunnatullah Senyum :) - Bahagian I

 

"Engkau tersenyum di depan saudaramu adalah sedekah" 
(Riwayat Bukhari dari Kitabul Adab)

Menurut kajian yang dilakukan oleh Dr. David Song, seorang Pakar Pembedahan Plastik dan Pensyarah di University of Chicago Hospital, terdapat 12 otot yang digunakan untuk senyum. Manakala untuk bermasam muka pula, sebanyak 11 otot yang digunakan.

Menurut kajian Dr. David Song, antara otot-otot yang terlibat dengan senyuman tulus adalah:
  • Zygomaticus major and minor (4)
  • Orbicularis oculi (2)
  • Levator labii superioris (2)
  • Levato ranguli oris (2)
  • Risorius (2)

Bagi bermasam muka pula, otot-otot yang digunakan adalah
  • Orbicularis oculi (2)
  • Platysma (2)
  • Corrugator supercilii (bilateral) and procerus (unilateral) (3)
  • Orbicularis oris (1)
  • Mentalis (1)
  • Deppressor anguli oris (2)

Dr. David Song juga menjelaskan bahawa oleh sebab senyuman menggunakan lebih banyak otot, dipercayai lebih ramai yang bermasam muka berbanding tersenyum. Sayangnya, kebanyakannya tidak mengetahui bahawa menggunakan otot untuk senyum memberikan manfaat yang besar kepada otot muka supaya ia menjadi lebih cantik dan tegang...

Awet muda.

Mendengar perkataan ini, saya percaya anda pasti sedang tersenyum-senyum seorang diri sambil membayang-bayangkan wajah anda yang muda dengan kulitnya yang tegang sambil tangan bergerak perlahan ke segenap ruang muka dan diakhiri dengan menepuk-nepuk manja pipi anda...


Menurut Pakar Motivasi dan Pembangunan Kendiri, Proffesor Dr. Muhaya Mohamad, senyuman yang paling tulus akan berakhir dalam tempoh tujuh saat. Itulah yang dikatakan sebagai senyuman yang bermakna, bersih, suci, ikhlas dan jujur.

Apabila tersenyum, hormon endorfin banyak dikeluarkan. Endorfin adalah pil tahan sakit yang dikeluarkan oleh badan secara semula jadi tanpa kesan sampingan dan melahirkan rasa seronok. Endorfin ini juga dikenali sebagai feel good factor. Hanya yang tersenyum dengan senyuman dalam kategori Duchenne akan dapat menikmati apa yang dibawa oleh endorfin. Duchenne adalah istilah psikologi yang digunakan kepada senyum ikhlas, sejati, tulus dan asli.

Selain itu, senyum juga dapat memaksa serotonin keluar yang mana ia bertindak sebagai neurotransmitter bagi mengawal dan mengurangkan ketakutan dan kebimbangan.

Dengan senyum juga dapat membawa 10 peratus lebih banyak oksigen dan glukosa ke dalam alirran darah. Jadinya, kita akan lebih bertenaga untuk belajar dan bekerja. Apabila otak menjalani proses pembelajaran dan menggunakan ingatan jangka panjang, sebenarnya otak memerlukan 10 hingga 34 peratus daripada oksigen di dalam darah. Ketika tersenyum, badan akan berada di dalam keadaan yang relaks dan sudah pasti membantu sistem pertahanan badan dan saraf akan menjadi lebih cekap.

Apabila ekspresi muka pasif atau negatif, ia akan melambatkan otak untuk memproses maklumat yang dihantar. Proses pembelajaran adalah sukar untuk menyampaikan maklumat ke otak. Stres atau tekanan hanya akan menyebabkan mood menjadi negatif dan mengurangkan kebolehan untuk belajar dan mengingati hingga 45 peratus.

Senyuman akan menyihatkan, menenangkan dan akan mudah belajar. Tiada apa untuk dirugikan.

Maka, Tersenyumlah...

=)

Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture