Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Thursday, May 26, 2011

Memenuhi Keperluan Menulis

Malam semakin dalam. Naskhah novel di tangan menghampiri lembaran-lembaran akhir untuk diselak. Huruf-huruf yang tercetak hitam mula berbalam-balam.

Namun, ketika mula meneruskan bacaan bab terakhir ini, ada sesuatu yang menggamit rasa.

Dan kerana rasa ini, saya tergerak untuk berkongsikannya bersama.

Atas nama hormat dan kasih, saya masih menyandang teguh pesan seorang penulis. "Menulislah untuk sesuatu yang kamu perlu." Betullah, lain penulis lain perlunya. Perlu mengejar nama, perlu kerana berasa bertanggungjawab mahu memartabatkan sastera, menulis kerana perlu wang dan apa sahaja keperluan yang manusia perlu, penulis akan menulis kerananya.

Diri saya tidak mampu menolak akan pernyataan ini. Kepala ikut mengangguk-angguk dengan rasa yang dirasa. Kuyu mata hilang seketika. Lalu saya teruskan membaca...

Lalu bertanyalah juga penulis itu kepada saya, dan saya masih ingat pertanyaannya yang membuatkan saya malu-malu.

"Apakah kamu tidak perlu kepada Allah?"

Tidak saya tahu, penulis apa yang tidak perlu kepada Allah, kerana hanya dengan izin-Nya jari jari penulis boleh menari menebarkan kata-kata. Hanya dengan izin-Nya penulis mampu mempunyai ilham. Hanya dengan izin-Nya juga penulis mampu bertemu kejayaan yang sangat perlu penulis cari.

Ah, benar sekali...

Pertanyaan itu berulang-ulang di dalam kepala. Dan pada masa yang sama terasa ada sesuatu yang mengalir ke segenap anggota. Sesuatu yang...

Ahh, tiada bahasa mampu saya susunkan bagi menjadikannya kata. Yang pasti, sesuatu itu menyedarkan semua anggota.

Lalu saya teruskan membaca. Hinggalah akhirnya sampai ke perenggan penamat bagi sebuah cerita.


Tidaklah banyak yang saya minta, kepada para pembaca, cuma doa. Doa semoga saya terus yakin bagi berada dalam proses penulisan ini. Semoga saya dan kita semua mampu menjadi penulis yang disayang Tuhan. Doakan.


Sesungguhnya saya turut mendoakan. Amin.


Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture