Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Thursday, December 23, 2010

Islamic Summer Camp 2010 : Youth Now, Leaders Tomorrow


"Peserta-peserta PLD (Pusat Latihan Dakwah) cakap awal-awal tu terasa macam budak-budak. Tapi bila hari terakhir, rasa macam tak mau balik pulak", cerita seorang rakan sambil mengunyah perlahan pisang goreng yang pernah panas itu.

Saya dan beberapa rakan yang lain mendengar dan tersenyum dengan ceritanya itu.

Alhamdulillah... Islamic Summer Camp Kali ke-4 2010 berjaya disempurnakan.

Program cuti sekolah selama 3 hari 2 malam ala-ala perkhemahan ini, kali ini ditutup dengan warna-warnanya yang tersendiri. Yang pasti, keistimewaan kali ini mampu menambahkan lagi sebab untuk diri tersenyum sendiri apabila dingati.


Youth Now, Leaders Tomorrow

Penerapan kepimpinan dalam diri bukanlah tugas yang mudah. Terutamanya membebaskan diri dari kongkongan faktor luaran yang menyekat diri dari menjadi pemimpin yang hebat. Meminjam kata-kata Stephen Covey di dalam The 7 Habits: Manusia tidak boleh berperanan (efektif) selagi mana dia itu seorang yang DEPENDENT(terikat atau tertakluk dengan banyak faktor luaran yang mengongkong diri).

Maka, pembebasan diri inilah yang perlu dilakukan. Namun, pembebasan diri tanpa pegangan dan prinsip akan membinasakan. Bagaikan layang-layang terputus talinya. Oleh itu, kebebasan ini mesti dipimpin oleh prinsip dan prinsip Islamlah yang mesti menjadi tempat berpegang untuk memegang dan dipegang. Inilah yang dinamakan sebagai kebebasan terpimpin iaitu memaksikan kebebasan itu pada sebuah pendirian yang berIlahkan Allah.

Sesungguhnya hanya Allah dan peraturanNya sahaja yang menjadi keutamaan tertinggi hidup kita, seterusnya menunjangi kebebasan dan pilihan dalam hidup ini.

Justeru, modul-modul dan kuliah-kuliah yang mengisi ISC ini adalah pada memenuhi keperluan ini. Semoga peserta-peserta memahami kepentingan untuk menjadi seorang pemimpin kerana setiap dari kita adalah pemimpin, paling tidak kita adalah pemimpin bagi diri kita sendiri. Dan tugas tertinggi bagi seorang pemimpin adalah amar ma'ruf nahi munkar (seru kebenaran, cegah kemungkaran).



Kelainan

Program ini, sebelum ini hanya terbuka untuk pelajar menengah atas, kali ini turut menerima penyertaan dari seorang pelajar yang bakal menaiki tingkatan satu, beberapa pelajar Pusat Latihan Dakwah dan seorang mahasiswa non-muslim.

Penyertaan Saudara Voon pada ISC kali ini menambahkan seri


Semoga seluruh perkongsian ilmu, pengalaman dan persaudaraan yang terbentuk di dalam program, berterusan menjadi manfaat buat semua.

Tahniah buat barisan ahli jawatankuasa dan fasilitator yang terlibat yang telah bertungkus-lumus menjayakan ISC kali ini.

Tahniah juga buat para peserta yang berjaya mengharungi program ini hingga ke akhirnya.



Dan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah yang telah memilih kita untuk bertemu dan berkasih keranaNya di ISC 2010 ini...

Semoga pertemuan dan perpisahan ini dilimpahi dengan rahmat kasih sayang Allah...

Ameen...



Perkongsian darimu, bermakna buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture