Carian Anda

Selamat Datang...

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan bicara...
Doakan semoga dikurniakan ilham dan kemudahan...

Musim untuk mengumpul duit. Mari mula menabung.

Saturday, February 27, 2010

Ironi...

"Saya Murtad..." kata seorang lelaki dalam keadaan tenang.

"Kamu jangan main-main persoalan murtad!", bentak seorang pemuda berkopiah. Kalau diikutkan hati, mahu sahaja dilayangkan penumbuk dari tangan yang telah sedia dikepal.

"Ha...? Kenapa kamu tiba-tiba marah pada saya. Betullah apa yang saya cakap, saya Murtad..." balas lelaki itu semula.

Marah pemuda berkopiah itu semakin memuncak melihat keselambaan lelaki itu memberitahu bahawa dirinya murtad tanpa rasa bersalah. "Baik kamu mengucap semula sebelum saya pancung kepala kamu". Gigil pemuda berkopiah itu menahan marah makin menjadi-jadi.

"Kenapa pulak? Saya hanya memberitahu perkara yang benar. Saya hanya memberitahu bahawa nama saya adalah Murtad bin Abu dan saya adalah pejuang Islam sepenuh masa. Mana pulak salahnya sehingga saya perlu mengucap semula?", jawab lelaki itu kepada pemuda berkopiah.

"Allah!", sahut pemuda berkopiah sambil menepuk dahi. Tidak pernah terlintas bahawa dihadapannya adalah Murtad bin Abu. Seorang pejuang Islam dengan nama Murtad bin Abu. Sungguh ironi.

'Adakah bapanya tidak peka semasa memberikan nama kepada anakya ini. Atau adakah lelaki ini yang tidak pernah peka dengan nama yang dibawanya itu. Atau adakah orang disekelilingnya tidak pernah pun mengendahkan manusia bernama Murtad bin Abu ini?'

Pening kepala lelaki berkopiah memikirkan perihal perkara ini.


Namun, apalah ada pada nama...


Disebalik ISEUM (atau ISEUMS bagi jumlah yang banyak)


Isis


An Iseum, also spelled Isaeum, is a sanctuary (or temple) for the worshippers of the Greco-Roman god Isis. Isis was originally an Egyptian goddess who became hellenised. Many Iseums still exist today. They include the temple of Isis at Pompeii, a dedication at the Egyptian complex at Philae, and a scattering around modern-day Italy.

Modern Iseums are now being established internationally by the Fellowship of Isis.


"Iseum adalah tempat suci (kuil) bagi pemuja tuhan Isis. Isis merupakan Tuhan bagi Greco-Roman. Isis pada asalnya adalah dewi orang mesir yang kemudiannya telah melalui Hellenised (Yunani). Masih terdapat banyak Iseum yang wujud lagi kini. Ia termasuklah kuil Isis di Pompeii, kuil Isis di kompleks Mesir di Philae yang merupakan sebuah dedikasi serta kuil Isis yang bertaburan di sekitar Itali. Iseum-iseum moden kini sedang dikembangkan diperingkat antarabangsa oleh pengikut-pengikut Isis."

-Terjemahan bebas oleh Ainuddin
Rujukan : Wikipedia



Tample of Isis at Pompeii


An Iseum is a "Hearth of the Goddess" .

"Iseum adalah "Lantai Dewi" .
-Terjemahan bebas oleh Ainuddin


Perkongsian darimu, berharga buatku.
Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Picture

Picture